GRATIS VERZENDING VANAF € 50

HOE ORGANISEER JE EEN GESLAAGDE PASTA & RIJST PARTY?

HOE ORGANISEER JE EEN GESLAAGDE PASTA & RIJST PARTY?

In de voorbereidingsfase voor naar een sportprestatie neemt voeding een belangrijke plek in. De pasta party, die meer en meer wordt vervangen door een rijst party, is de ultieme fase in het optimaliseren van de glycogeenreserves.

EEN MUST: DE PASTA OF RIJST PARTY!

De sleutel tot sportief succes ligt bij het zorgen voor maximale glycogeenreserves (vorm van opslag van suikers in de spieren en de lever) bij aanvang van de wedstrijd.

Hiervoor is een koolhydraatrijk dieet in de laatste 3 dagen voor de marathon nodig. De een na laatste maaltijd, de avond voor de wedstrijd, is de belangrijkste maaltijd om de glycogeenreserves in de spieren te optimaliseren. Daarna is het te laat, want het omzetten van koolhydraten in glycogeen neemt zo'n 12 uur in beslag.

Vergeet niet dat 1 gr glycogeen wordt gebonden door 3 gr water en dat het dus essentieel is om goed te drinken tijdens deze maaltijd.

WELKE KOOLHYDRATEN ZIJN HET BESTE?

De 3 dagen voorafgaand aan een duurinspanning

Geef de voorkeur aan koolhydraatrijk voedsel zoals zetmeelrijke voedingsmiddelen (pasta, rijst, griesmeel, bulgur, aardappelen) en peulvruchten (linzen, witte of rode bonen, spliterwten, tuinbonen, enz.), fruit (vers of gedroogd), vruchtencompote, granen en niet te vergeten energiedranken die waardevol kunnen zijn in het optimaliseren van de glycogeenreserves.

De avond voor de wedstrijd

Vooral bij de laatste maaltijd is de absorptiesnelheid van de ingenomen koolhydraten van belang. Om het effect van het nachtelijk vasten op de energiereserves die in de dagen vóór het evenement zijn opgebouwd te beperken, is het verstandig om tijdens deze laatste maaltijd voedingsstoffen met een lage glycemische index te eten. Basmatirijst en "al dente" pasta zijn in dit opzicht interessant.

In verband met eventuele spijsverteringsproblemen kun je peulvruchten en vezelrijk voedsel beter vermijden.

RECEPT VOOR DE PASTA PARTY:

  • Groentesoep
  • 300 tot 400 gr macaroni met tomatensaus
  • 150 gr kipfilet
  • Appelcompote
  • Vanille rijstpudding

Smakelijk eten!

Secure payment