Wij maken gebruik van cookies om u de beste ervaring te garanderen op onze website. U accepteert onze cookies door verder te gaan. Voor meer informatie, klik hier.  meer informatie  OK

 
     


 Een succesvolle pasta party! 

Tijdens de voorbereidingsfase, heeft voeding een prominente plaats. De pasta party is een ultiem moment om de glycogeenvoorraad te optimaliseren.




Onvermijdelijk: de pasta party!

De sleutel tot succes is om aan het evenement te beginnen met maximale glycogeenreserves.

Daarom is het belangrijk om de laatste 3 dagen voor de wedstrijd een dieet rijk aan koolhydraten toe te passen. De voorlaatste maaltijd, de avond voor het evenement, is het cruciaal om de koolhydraatvoorraad te maximaliseren. Het lichaam heeft minstens 12 uur nodig om de koolhydraten om te zetten naar glycogeen. Later eten zal dus te laat zijn! Vergeet niet dat 1g glycogeen gecombineerd moet worden met 3g water. Enorm belangrijk dat je dus veel drinkt tijdens het eten.

 

 



Aan welke koolhydraten moet je voorkeur geven?

Je moet voorkeur geven aan voedingsmiddelen met complexe koolhydraten (zetmeel). De familie van complexe of zetmeelrijke koolhydraten is breed: peulvruchten (linzen, witte of rode bonen, erwten), pasta, rijst, griesmeel, bulgur, aardappelen, enz. Alle koolhydraten binnen deze zetmeelgroep worden met dezelfde snelheid opgenomen in het lichaam.

Pasta is een voedingsmiddel waarvan de glycemische index optimaal is. Opgepast, de kooktijd van pasta is hier van belang, ze moeten namelijk “al dente” gekookt worden. Indien de pasta te hard gekookt is, zal het zetmeel van de pasta niet meer dezelfde verteerbaarheid hebben. Ze zullen vervolgens als eenvoudige suikers opgenomen worden en dus niet bij de ‘reserves’ gestockeerd worden. Mocht je geen pasta hebben, kun je ook rijst gebruiken. Om verteringsproblemen te voorkomen, kan je peulvruchten rijk aan vezels best vermijden.

 


Voorbeeld van een pasta party

Een groentesoep
300 tot 400g penne met tomatensaus
150g gegrilde kip
Appelmoes
Een vanille rijstpap

terug